licht of duisternis

Kiezen voor het licht

Kiezen, dat vinden veel jongeren best lastig! Toch ben je dat de hele dag door aan het doen. Welke kleren doe je aan vandaag? Ga je gamen of ga je huiswerk maken? Waar ga je naar toe zaterdagavond?

In de Bijbel gaat het ook regelmatig over kiezen. Bijvoorbeeld tussen licht en duisternis. Normaal gesproken kiezen mensen liever voor licht dan voor donker. Liever een lange lichte zomeravond dan een korte donkere winteravond. Liever een lichte kamer, dan een hele donkere. Als het buiten donker wordt, doen we de lamp aan.

Opvallend, dat we in Johannes 3:19 precies het tegenovergestelde lezen! Daar staat juist dat mensen liever voor het donker kiezen: "Zo zijn die mensen veroordeeld: de Zoon kwam naar de wereld als het ware licht voor alle mensen, maar de mensen kozen voor het donker. Dat zie je aan hun slechte daden."

Tegenstelling

Het donker, de duisternis, is in de Bijbel het symbool voor het kwaad: het rijk van satan, het leven zonder God! Toen Jezus rond liep op aarde kozen de mensen liever tégen hem, dan vóór Hem. Ze hielden meer van de duisternis dan van het licht. Zo hebben ze zichzelf veroordeeld. En zo is het nog steeds ...

En jij? Wat kies jij? Kies je voor het licht of voor het donker? Kies je voor een leven mét God of een leven zonder God? Geloof je in Jezus, de Zoon van God? En laat je daar de keuzes in je leven door bepalen? Of geloof je niet in Hem en kies je voor wat jou zelf het beste uit komt?

In de Bijbel staat, dat je leven vandaag al bepaald wordt door de keuzes die je maakt. De gevolgen van jouw keuze hebben vandaag al invloed op jouw leven. Ook als je dat misschien niet altijd direct merkt.

Jezus redt

Maar weet je wat zo mooi is? Ook als je gekozen hebt voor een leven zonder God, dan is er een weg terug! Ook als je nu leeft in de duisternis! Voor God is het nooit te donker om iemand te kunnen redden!

"Ik kan wel willen dat het donker wordt, zodat u mij niet ziet. Ik kan wel willen dat de dag verandert in nacht. Maar voor U is het donker niet donker. Voor U is de nacht net zo licht als de dag. De duisternis lijkt op het licht." (Psalm 139:11-12 BGT)

Als je in Hem gelooft, kiest voor Jezus en stopt met wat niet bij Hem past, dan wordt je niet meer veroordeeld! Dan haalt God je uit die duisternis. Je hoeft hem er alleen maar om te vragen!

Kiezen is belangrijk ... Vandaag nog! Jezus heeft gezegd dat Hij terugkomt. En dat kan op ieder moment gebeuren. Blijf niet slapen! schrijft Paulus aan de gemeente in Rome. Je kunt niet leven in het licht en het donker tegelijk. Maak een keuze!

"Het is tijd dat jullie wakker worden. De nacht is bijna voorbij, de dag gaat beginnen. We moeten alles wat slecht is, achter ons laten. Want dat hoort bij de donkere nacht. We moeten klaarstaan om te gaan leven in Gods licht. We moeten ons goed gedragen, als mensen die gered zullen worden. Doe niet mee met feesten waarop iedereen zich vol eet en dronken wordt. Laat je niet verleiden tot verboden seks, maar gedraag je goed op seksueel gebied. Zoek geen ruzie, en eis niet steeds respect van anderen. Luister niet naar je eigen verkeerde verlangens. Maar laat door je gedrag zien dat jullie helemaal bij de Heer Jezus Christus horen." (Romeinen 13:11b-14 BGT) 

Heb jij al een keuze gemaakt? Wil je gered worden of niet? Wil je eeuwig leven mét God of eeuwig zónder God? Voor altijd in het licht of voor altijd in de duisternis? Mag Jezus jouw relatie met de Vader weer heel maken?

De keuze die je maakt is bepalend voor de rest van je leven ... voor altijd met God of voor altijd (eeuwig!) zonder.

Om over na te denken

  • Heb jij wel eens ergens niet aan mee gedaan, omdat je in je hart wist, dat God dat niet wilde? Waar ging het om? En welk gevoel gaf jou dat achteraf?
  • Heb je wel eens iets gedaan wat je achteraf het liefst voor iedereen geheim zou willen houden? Welk gevoel had je toen?
  • Denk eens terug aan wat je vandaag allemaal hebt gedaan. Zijn er dingen waar je achteraf spijt van hebt? Vertel het vandaag nog aan God! Vraag of Hij je wil vergeven. Heb je ruzie gehad, iemand uitgescholden of gepest? Biedt dan je excuses aan en vraag om vergeving. Heel moeilijk, maar het lucht heel erg op ... voor jullie allebei!
  • "Laat door je gedrag zien dat jullie helemaal bij de Heer Jezus Christus horen." (Romeinen 13:14 BGT) Durf je te doen wat Paulus hier schrijft? Wat houdt je tegen? En wat helpt je om het wél te doen?

Gebruikte Bijbelteksten

Psalm 139:11-12
Johannes 3:19
Romeinen 13:11-14

Meer lezen in de Bijbel

Psalm 119:105-108
Johannes 8:12
1 Korinthe 6:14-18
Efeze 5:1-21
1 Johannes 1:5-10

Gebed

Vader, ik wil graag kiezen voor U. Ik wil graag leven in het licht. Wilt U mij daar bij helpen? Soms vind ik dat best moeilijk! Dan wil ik wel het goede kiezen, maar dan ben ik bang voor wat anderen zullen zeggen. Of dat anderen me zullen gaan pesten. Help mij om niet te doen wat ánderen willen, maar wat U wilt. En wilt U mij dan beschermen tegen vervelende opmerkingen of gepest. Maak mij sterk, Heer. En geef dat het steeds lichter wordt in mijn leven.

In Jezus' Naam, Amen!